Envio Academy blog

Help jouw doelgroep naar hun gewenste situatie

Het ene merk is succesvoller dan de ander, dit heeft één simpele reden. Het betere merk brengt zijn doelgroep effectiever naar hun gewenste situatie.

Inhoudsopgave

Een specifieke doelgroep

Een succesvol merk heeft een emotionele band met hun doelgroep. Dit komt deels door de merk persoonlijkheid en de creatieve marketing berichten.

Maar daden spreken luider dan woorden, de echte connectie komt door het bieden van unieke waarde.

Om unieke waarde te creëren moet jouw merk een specifieke doelgroep hebben, gebaseerd op een leefstijl. Een doelgroep waar je je makkelijk bij kan inleven, geen lijst van saaie eigenschappen.

Hier heb je een slecht en goed voorbeeld van een doelgroep voor een tandenborstel merk:

 

20 jarige mannen uit de stad, die wittere tanden willen.

 

Studenten die gezonde gewoontes willen ontwikkelen.

 

Een succesvol merk creëren is een stuk makkelijker met doelgroep nummer twee. De inspiratie voor nieuwe producten, content en campagnes stromen simpel weg binnen.

 

 

De huidige situatie

Om unieke waarde te creëren moet je de huidige situatie van jouw doelgroep goed begrijpen. De inzichten hieruit kunnen ook inspiratie bieden voor eventuele marketing campagnes.

Om een goed beeld te krijgen van de huidige situatie kun je zelf brainstormen, en of interviews uitvoeren.

Hierbij kun je vragen stellen zoals:

  • Welke vaardigheden heeft de doelgroep?
  • Welke middelen heeft de doelgroep?
  • Welke taken heeft de doelgroep?
  • Welke irritaties heeft de doelgroep?
  • Wat voelt de doelgroep?
  • Wat ziet de de doelgroep?
  • Wat hoort de doelgroep?
  • Wat denkt de doelgroep?

 

Het is hierbij verleidelijk om te beginnen over de verlangens van de doelgroep, bewaar dit voor de volgende sectie.

 

 

De gewenste situatie

Het gaat hier om de verlangens van de doelgroep, ook hier kun je zelf brainstormen, en of interviews uitvoeren.

Hierbij kun je vragen stellen zoals:

  • Wat wil de doelgroep doen?
  • Wat wil de doelgroep voelen?
  • Wat wil de doelgroep zien?
  • Wat wil de doelgroep horen?
  • Welke vaardigheden wil de doelgroep?
  • Welke middelen wil de doelgroep?

 

Neem de tijd om over alles na te denken, probeer breder te denken dan situaties waarbij jouw product of dienst kan helpen.

 

 

De barrières

De barrières zijn de dingen die voorkomen dat de doelgroep zijn gewenste situatie bereikt, deze inzichten bieden veel inspiratie.

Hierbij kun je vragen stellen zoals:

  • Welke middelen mist de doelgroep?
  • Welke vaardigheden mist de doelgroep?
  • Welke kennis mist de doelgroep?
  • Welke gedachtes houd de doelgroep tegen?
  • Welke gevoelens houd de doelgroep tegen?

 

Hierbij is het extra waardevol om interviews te gebruiken, sommige inzichten zul je zelf niet kunnen bedenken.

 

 

Waarde creatie

Het is jouw taak als merk om het gat tussen de huidige en gewenste situaties van jouw doelgroep te dichten.

Welke producten, diensten en content kun je creëren om het gat te dichten en de barrières te verhelpen of te verlichten?

Dit is waar jouw merk unieke waarde kan creëren, waardoor jouw merk de vanzelfsprekende keuze wordt bij jouw doelgroep.

 

 

Constante herhaling

Een grote fout die merken maken is dat de doelgroep ooit in kaart is gebracht en daarna alleen stof verzameld. De huidige situatie van jouw doelgroep verandert constant, het is daarom extra belangrijk om dit model regelmatig te gebruiken.

Hoe vaak je dat doet zal afhankelijk zijn van je industrie, wij raden aan om dit zeker te doen bij een grote disruptie of trend.

Hiermee kun je constant unieke waarde en campagnes creëren, waardoor je je concurrenten altijd drie stappen voor blijft.

 

Deel deze blog via e-mail of social media

Envio Academy

Een gratis ebook

Ontdek en overtuig jouw ideale doelgroep.
Gratis download
14,95
00,00
Wat je ontvangt
Envio Academy

Meer blogs zoals deze

Help jouw doelgroep naar hun gewenste situatie

Login of creër een account

Bewaar jouw favoriete content

Login of creër een account om jouw favoriete content te bewaren en interactieve ebooks te downloaden.
Vul jouw gegevens in

Inloggen

Volledige naam *
Wachtwoord *
Login of creër een account

Download interactieve ebooks

Login of creër een account om jouw favoriete content te bewaren en interactieve ebooks te downloaden.
Vul jouw gegevens in

Inloggen

Volledige naam *
Wachtwoord *
De eerste stap naar succes

Gefeliciteerd, jouw download staat klaar

Klik op de knop hieronder en download jouw nieuwe interactieve ebook, veel succes!